tisdag 23 augusti 2011

Resan upp, Redwoodskogarna, resan ned samt avskedet

Det här blir det sista inlägget med mamma och syskonen fortfarande på resan. De åkte hit en vecka tidigare än oss, och åkte hem en vecka tidigare. Den sista veckan blir det bara jag och Sarah. Men det här inlägget handlar om resan norrut till Crescent City, besöket i Redwoodskogarna samt resan söderut hela vägen till Los Angeles.

Resan från San Francisco upp till Crescent City tog ungefär en dag. Vi började som vanligt med en frukost på en diner, för att sedan hoppa in i bilen. På vägen stannade vi så fort vi hittade något spännande att titta på, eftersom vi hade faktiskt inte särskilt bråttom. Middagen intogs i en liten studentstad längs med kusten vid namn Arcata. Här åt vi goda och billiga nudelsoppor, vilket kändes ganska studentaktigt. Väl uppe i Crescent City blev klockan sedan så mycket att det var dags att sova, så vi tog in på första bästa motell. Morgonen därpå åt vi frukost (på en diner, såklart) och började sedan åka söderut igen.

På vägen söderut följde vi den kända Highway 1 längs med kusten. En rutt som absolut kan rekommenderas! Vi såg många coola saker här:

En dimmig utsiktsplats.
För dimmigt för att se något.

Såg ni förresten färgen på vår bil? Svart!

Vi behövde nämligen byta bil eftersom en viss Change Engine Oil-lampa började lysa lite för ilsket. Att byta var dock enkelt och gratis. Vi rullade helt enkelt in hos biluthyraren i San Francisco där vi fick välja en ny bil och rulla iväg med den istället. Smidigt.

En strand.
Kläderna behålls på. Ingen vill bada.

Vattnet var dock alldeles för kallt och vågigt för att bada i.

Ett "Tour Thru Tree".
5 dollar kostade det att åka igenom detta träd, vilket kändes lite för mycket som en turistfälla. Men vi gick tydligen på det ändå. Nu har vi i alla fall en bild som visar hur stort trädet faktiskt var!

Turistfälla. Bilen kom knappt igenom.

En till utsiktsplats. Den här gången inte lika dimmig.

Och självklart Redwood National Park, vilket var en stor del av syftet med att åka norrut från San Francisco. Träden här var mäktiga, och skogen väldigt… majestätisk.

Inte sura, bara målmedvetna! Marsch! Framåt! I bakgrunden ett stort träd.
Syskonen Ivarsson och ett gäng pensionärer. Nu betraktar vi skogen i en lugn takt barn!
Banana slug. "Who you looking at man?"

I skogen tänkte vi bara ta en liten promenad. En liten promenad som snabbt blev en längre promenad. Vi gick lite vilse, och den lilla promenaden blev en 3 timmars lång vandring istället. Men det var kul, och alla höll modet uppe.

Segerbilden när vi väl hade hittat tillbaka till bilen.

Tydligen finns det inte bara älgar i Sverige. Ett tips till alla tyskar som letar efter älg: åk till Kalifornien! Följande älgar såg vi vid sidan av vägen från bilen: Följande Wapitihjortar såg vi från bilen:

Älgen lipar åt oss (eller tyskarna?) Hjorten lipar åt oss!

Nom nom nom. Just eatin' ma grass.

Självklart testade vi också vinprovning. Längs med vägen svängde vi helt enkelt in på ett godtyckligt ställe som skyltade för vinprovning. 7 olika vinsorter fick vi testa, till priset av $8.5. Eller gratis om man köpte 3 eller fler flaskor, vilket vi såklart gjorde.

Ett gott rött vin, som jag dock har glömt namnet på (som den vinkännare jag är ;-).

Efter vinprovningen rullade vi vidare mot San Francisco. Ingen Kalifornienresa är komplett utan ett besök Golden Gate Bridge och inte bara under.

Den kända bron.
Golden Gate Bridge kändes i efterhand lite väl hypad dock. Den var inte lika lång som jag hade förväntat mig. Något som definitivt inte var kortare eller mindre än förväntningarna var:

En double gulp! Lite under 2 liter i detta läskedrycksmonster, till det låga priset av $1.79. Galet.

Bland det sista vi såg innan vi anlände i Los Angeles var sälar (sjöelefanter). Tydligen finns det en strand här med en stor koncentration av sälar. Och turister.

I flera veckor ligger sälarna här för att ömsa skinn.

Ett restips: om en bilfärd någonsin blir för lång kan både jag och Tor rekommendera att man läser en bra bok. Förslagsvis någon ur serien A Song of Ice and Fire. Här läser Tor Game of Thrones.

Ett episkt äventyr i sina händer.

Nu har det slutligen kommit fram till avslutet för Johannesdotter och en stor del av Ivarsson på denna resa. Vi har sovit vår sista natt tillsammans, och den stora familjebilen har lämnats av vid flygplatsen. Eftersom jag släpar efter lite med blogginläggen har mamma och syskonen redan hunnit komma hem, vilket ni säkert är medvetna om. Från och med nu är det jag och Sarah som kör vår egen resa i en vecka, innan vi också flyger hemåt till det kallare Sverige.

Bilen avlämnad, papprena fixade. Dags att dra! Vi ses!