tisdag 5 februari 2013

Penang i Malaysia: Den sista måltiden (i Malaysia)

Hej hej!

Ett ytterligare inlägg från Malaysia tänkte jag hinna med. Efter våra två nätter i Langkawi tog vi färjan till en annan ö, Penang. Efter en natt i Penang tog vi sedan den sista färjeturen in till fastlandet, där vi hoppade på ett tåg mot Bangkok.

Hur som helst, i Langkawi åkte vi på en båttur, som jag pratade om i ett tidigare inlägg. På båten råkade vi hamna bredvid ett japanskt par, som vi självklart började prata med. Det visade sig sedan att de också skulle ta färjan från Langkawi till Penang på söndagen klockan 14:30, där vi återigen stötte på dem. Under färjeturen berättade de sedan att de har vänner som bor i Penang, samt att det var den japanska mannens födelsedag. Och eftersom jag och David är två trevliga killar (eller hur? ;) bjöd japanerna med oss på middag. På färjeterminalen blev vi helt enkelt upplockade med bil av deras vänner (två kineser som har bott i Penang sedan födseln). Först körde de oss till vandrarhemmet, sedan åkte de tillbaka och körde japanerna till restaurangen, och sedan plockade de upp oss igen och körde oss också till restaurangen. Det var väldigt generöst. Allt för att vi började prata med grannarna på båtturen! Den kinesiska tjejen (Maggie) betalade för övrigt för hela måltiden.

Restaurangen vi åt på är efter Maggies rekommendation, en kinesisk restaurang dit många familjer brukar gå på söndagarna. Detta gjorde att det var helt proppfullt, och bordsreservationer brukar egentligen behövas. Men Maggie känner personalen, och fixade ett bord ändå. Måltiden bestod av flera olika rätter, som vi alla delade på, Asian style. Vi åt kyckling i söt sås, kyckling i stark sås, vårrullar doppade i worcestersås, stora räkor i superstark sås, bröd som man doppade i räksåsen, födelsedagsnudlar (långa nudlar som symboliserar ett långt liv), en slags friterad potatis och friterade nudlar samt flera rätter som jag säkert har glömt att nämna. Och gott var det! Maggie förklarade hela tiden hur vi skulle äta de olika rätterna, och vad vi skulle doppa i vilka såser, vilket gjorde det hela ännu bättre.

Efter måltiden var vi absolut proppmätta och nöjda. Tack för en trevlig måltid!

Namnet på restaurangen är Foong Wei Heong Restaurant. Kan vara värt att komma ihåg om jag eller någon annan någonsin befinner sig i Penang igen!

Yutaka (födelsedags"barnet") och Keiko

Maggie och Jane lägger upp mat åt oss.
Mat, mat, mat!

Priser

Som jag nämnde tidigare är Malaysia billigt. En stor Teh Tarik (traditionellt mjölk-te med socker)  kostar t.ex 1,5 ringgit, vilket motsvarar 3 svenska kronor. En stooor portion Nasi goreng på färjeterminalen gick på 5 ringgit (10 SEK). Här är det alltså inga problem att äta sig mätt för en billig penning.

Nasi goreng och Teh Tarik Ice!

Dryckesmeny (för svenska priser: multiplicera med 2)
Teh Tarik översätts ungefär till ”pulled tea”. Namnet kommer från rörelsen man gör när det tillagas, vilket går ut på att hälla det från kastrullen till tekoppen i en hög, svepande, rörelse. Detta upprepas sedan ett fåtal gånger.
På grund av metallstången ser ni inte koppen han häller ner tet i.

Detta var allt från Malaysia! En vecka här var egentligen för kort tid, men eftersom vi bara har 23 dagar på oss att ta oss till Hanoi gäller det att ligga i. Jag får se det här på samma sätt som backpackerresan med Tor i Europa 2010; man får ett litet smakprov på de olika länderna och städerna! Sedan kan man välja vilka man vill besöka igen senare!