måndag 16 december 2013

Copacabana och Titicaca-sjön

Hola!

Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg nu. Detta inlägg kommer inte att handla om saltöknen utan kommer istället att handla om nästa stad, Copacabana. (Som för övrigt inte är stranden i Rio de Janeiro). Copacabana är en liten kuststad belägen vid världens högst belägna sjö (som går att åka båt på), Titicaca-sjön.

I vackra Salar de Uyuni tog vi flera hundra bilder, som nu finns på våra telefoner. I öknen hade vi självklart ingen internetuppkoppling, och väl framme här i Copacabana upptäckte vi också att internetuppkopplingen är väldigt opålitlig. Ibland kan jag knappt chatta på Facebook, och kan definitivt inte ladda upp särskilt många bilder. Det bildtunga inlägget från öknen får därmed vänta till senare.

Copacabana är en mysig liten stad. Den känns mer turistig än t.ex. storstaden La Paz, men är ändå rätt avslappnad och skön. Den största attraktionen här är Isla del Sol, en liten ö som ligger en bit utanför Copacabana. På dagarna åker många på utflykt till ön, eller bara använder Copacabana som en genomfartsstad mellan Peru och Bolivia. Det är alltså rätt lugnt och skönt här. (Något vi behöver efter vår ökenutflykt).

Det finns också flertalet goda restauranger och i alla fall ett riktigt gott café, El Condor and The Eagle, som drivs av ett irländsk-boliviansk gift par. Här åt vi för första gången i Bolivia icke-torrt bröd. Deras hemlagade bröd samt kaffe i en French press var utan tvekan det godaste vi har testat hittills på den här resan. På restaurangen La Orilla åt vi sedan den godaste maten på den här resan. Jag åt en forell (från Titicaca-sjön) stoppad med grönsaker och kryddor med potatismos, samt ett glas rött bolivianskt vin från vingården Kohlberg. Forellen kostade 45SEK och vinet 20SEK. För två personer får man alltså en fin middag inklusive rött vin för ca 130 svenska kronor. Detta är väldigt dyrt för Bolivia (man kan enkelt äta middag för typ 20 spänn totalt) men för vad vi fick var det absolut värt det. (Se bild längre ner)

Isla del Sol är enligt sägnen födelseplatsen för... Solen. Japp, den stora varma solen som skiner på oss varje dag föddes på Isla del Sol. Gudar och de första Inca-människorna framträdde sedan också på direkt order från solen. Vi har inte hunnit åka dit än, men imorgon blir det en dagstur dit. Det ska även finnas häftiga gamla ruiner och fina utsikter. Vi har laddat med juice, bananer, choklad, vatten, cola och smörgåsar som matsäck. Samt solkräm och bra kläder. Det är både kallt och superstark solstrålning pga den höga höjden här. Keps, solglasögon och stark solkräm är ett måste.

Och på allmän förfrågan: eftersom jag knappt har kunnat svara på Facebook kan jag göra det här. Jag och Minjeong har det bra tillsammans, och funkar superbra tillsammans som reskamrater. Inga problem alls :-)

Bilddags!
Nöjd Osvald, i favorit-rese-skjortan.

Vyn från vårt hotellrum. (200kr per natt för ett dubbelrum)

Forell.

Koreanskpressad franskpress.

Godaste gröten jag nånsin har ätit. Seriöst.

På väg till Copacabana, en liten genväg över vattnet med färja.

Det allmänna utrymmet i hotellet.

Helt okej hotellfrukost.

Sydamerikanska sötade popcorn. 10kr för en liten stor påse.

Avokado, ost och kött. Och torrt bröd. Men gott ändå.