lördag 10 juli 2010

Hamburg: Värme och folk!

Just nu befinner vi oss här:

Här i Hamburg är det varmt, väldigt varmt. Vi kom hit till Hamburg i torsdags och har sedan dess druckit otroligt mycket vatten, vilket verkligen har behövts. Även några öl har slunkit ned... Det första gjorde när vi kom hit var att söka upp vandrarhemmet vi skulle sova på, Instant Sleep Backpacker Hostel. Efter en stunds klurande i tunnelbanan lyckades vi hitta rätt tunnelbanetåg som på några minuter tog oss till vår station, Sternschanze. Efter ytterligare några minuters promenad kom vi äntligen fram till vandrarhemmet.

Äntligen var vi framme!

Rummet vi sover i består av fyra sängar, så det är alltid jag och Veronika samt två personer till som sover här. Lyckligtvis för oss har de andra personerna i rummet hittills varit väldigt skötsamma och tysta, även på mornarna när vi har velat sova länge. Tack till de snälla personerna! Tråkigt nog pratade vi aldrig med dem eftersom de checkade ut innan vi ens gick upp. I vardagsrummet/receptionen på nedervåningen har vi däremot redan träffat väldigt många trevliga personer. Första natten satt vi t.ex. och pratade med en kille från Kalifornien samt en tjej från Österrike. Killen från USA åkte för övrigt till Mallorca idag eftersom han hade hittat en jättebillig biljett dit och nu ligger han säkert på stranden med en drink i handen...

Vi sover längst in.

Det börjar bli dags att köpa nya solglasögon...

Coolast i Hamburg?!

I övrigt är Instant Sleep Backpacker Hostel fräscht och trevligt samt har schysst personal. Vid receptionen finns det ett stort rum med soffor och bord där man kan sitta och äta eller bara umgås samt ett fullt utrustat kök där man kan laga egen mat (eller värma pizzor som vi har gjort någon gång). Det finns även en skön balkong, duschar och en tvättstuga, så här har vi verkligen allt vi behöver. För rummet betalar vi cirka €20 per natt och person, vilket vi tycker är överkomligt. I Prag och Bratislava dit vi ska åka härnäst är dock rummet mycket billigare.

En sak som verkligen är annorlunda mot Sverige är att man kan köpa alkohol i alla butiker här. T.ex. Lidl har väldigt mycket billig alkohol och öl, och det är man inte alls van med svensk. Nu är det ju såhär i typ alla europeiska länder förutom Sverige, men det är ändå något man reagerar på. Lidl har för övrigt mycket större och billigare utbud än Lidl hemma i Sverige. Lidl här får Lidl i Sverige att verka som en dålig dyr kopia. På många varor är priset faktiskt det halva här jämfört med hemma. En stor drickyoghurt till exempel kostade här €0.7 medan den går på nästan 20 kr hemma.

Förutom lite annorlunda utbud i matbutikerna är det inte särskilt stora skillnader mot Sverige. Möjligtvis att det finns fler restauranger och folk i rörelse på nätterna, men annars är det ganska likadant. Dock gör inte det Hamburg till en tråkig stad! Dels finns det som sagt många restauranger och nattklubbar öppna (och mycket trevligt folk) men sen finns det även fina kyrkor och andra saker att titta på om man gillar sådant också. Enda nackdelen med kyrkorna var att det var ganska dyrt inträde, så vi hoppade över det. De ville ha betalt för både inträde, hissresa upp, hissresa ned, besök i källaren och så vidare. Inte helt lockande när man är på en relativt tight budget alltså. Ytterligare en sak är att folk genomgående verkar vara väldigt dåliga på engelska här, och när man inte kan någon tyska blir det ännu svårare. Det är alltid lika skönt att hitta någon tysk som faktisk kan engelska...

Något som däremot är helt gratis är att åka ned till parken och sitta vid vattnet en stund.

Skön stämning i parken!

Att jobba som staty är inte direkt mitt drömjobb, men den här killen verkar gilla det.

Här snackar vi pokerface!

Vi hittade även en sushibuffé på såna rullband där det bara är att plocka vilka bitar man vill (den var givetvis inte gratis :). Äntligen hittade jag en sån restaurang pappa! Tidigare har jag bara hört talas om dem från dig.

Ta allt du vill!

Senare på kvällen vandrade vi runt för att försöka hitta någon matbutik nere på stan, allt vi hittade var dock sexbutiker och spelhallar. Inte riktigt vad vi hade hoppats på alltså...

Detta var inte en butik vi besökte, vi vandrade ganska raskt därifrån.

Efter att inte ha hittat någon matbutik gick vi hem istället och åt kebab på vägen. Coola bilar hittade vi också:

Det blir farligt om man dricker cider och försöker köra den där... Bara tre hjul!

Jag vet inte vad detta är reklam för, men är det någon av oss som är närmast att vara en miljonär så är det ju Tor.

Tor millionär!

Eftersom det är sista kvällen ikväll tänkte vi gå ut en sväng och kanske testa lite tysk öl (några har vi redan hunnit testa) och se om det händer något kul någonstans. Imorgon på morgonen tänkte vi sedan besöka Fisch Markt vilket är söndagsmarknaden där det säljs allt från fisk till skor och kläder. Efter det är det dags att hoppa på direkttåget till Prag som går någongång runt lunch. Snacka om att vi kommer att vara trötta då!

Den avslutande bilden:

Free beer! Jag hittade den på gratishyllan i kylen och för att vara gratis smakade den riktigt bra. Det är dock ingen öl jag skulle välja när jag köper egen öl...

Har ni förresten märkt hur inläggen blir längre och längre? Vänta bara tills jag postar ett från t.ex. Brygge vilket är ett av de sista ställena vi ska besöka! Nästa gång blir det ett inlägg från Prag. Ha det bra!