tisdag 13 juli 2010

Prag: A little less conversation, a little more turistande

Hej igen!

Från förra inlägget har vi hunnit ta oss hela vägen från Hamburg ner till Prag. Det gick faktiskt ett direkttåg mellan dessa städer, vilket tog cirka 7 timmar. Detta är bokstavligen talat min längsta tågresa jag hittills har gjort, men den var helt okej. Förutom att det var ganska varmt på tåget var allt bra. Jag satt och sov, läste, åt mina medtagna mackor samt drack massor av vatten, och vips så var tågresan över!

Detta är vår nuvarande position:

Vi befinner oss alltså i Tjeckiens vackra huvudstad Prag. Här är det, precis som i Hamburg, väldigt varmt. Det har varit uppemot 33-34 grader celsius vilket verkligen märks av när man försöker vandra runt nere på stan en hel dag. Dock har inte värmen hindrat oss från vårt typiska turistiga sightseeande (ren, korrekt svenska!). Det finns nämligen mycket att titta på i Prag, många fina byggnader, broar och utsikter. Hela dagen igår gick vi runt på stan, och idag tog jag ytterligare en runda, dock ensam den här gången. Veronika kände inte för mer turistande här, så det fick jag sköta själv. Lite ensamtid är också skönt att få, att backpacka runt så här gör att man lever ganska nära varandra 24/7, och ja... Lite paus skadar inte :)

Glad turist på Charles Bridge, en gammal och fin bro. Nu för tiden bara befolkad av statyer, turister och försäljare.

Det som först slog oss när vi anlände i Prag var att om folk var dåliga på engelska i Hamburg, så var de ännu sämre här. Det ständiga svaret vi fick på frågan "Excuse me, do you speak English?" var "No", folk som skakade på huvudet samt folk som bara ignorerade oss. Den första personen vi hittade som faktiskt pratade engelska var en kille från Paraguay som har bott här i 10 år. Jag tycker dock bara att det gör det hela ännu mer spännande med språksvårigheterna, för vi är ganska utelämnade till kroppsspråk samt att försöka ta oss fram helt själva. Det blir lite mer äventyrligt på det sättet ;)

En annan sak som skiljer sig ganska mycket här mot andra länder är att det är väldigt billigt med allting. 10 svenska kronor motsvarar 25 tjeckiska kronor (Kč), och för en middag på restaurang inklusive dryck har vi betalat bara 125 Kč, alltså cirka 50 SEK. Vart i Sverige kan man äta en riktig middag på en restaurang för 50 kronor? Bara drycken hemma kan gå på 50 kronor... Dryck här har också varit billigt. En god tjeckisk öl, t.ex Staropramen, har kostat bara 25 Kč ute. Schysst tycker vi!

Mmmhhh. Billig god öl!

Stället vi bor på är också billigt. Just nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket vi betalade, men det rörde sig om cirka 100SEK/natt eller liknande. Det här vandrarhemmet är mer som ett lägenhetshotell, och vi bor i ett privat rum med bara två sovplatser. Vårt rum delar också kök och toalett med ett annat rum, och allting är väldigt fräscht och nytt. Det är ganska skönt att bo så här, men inte alls lika socialt som backpackervandrarhemmet i Hamburg var. Där träffade vi massor av intressanta människor i uppehållsrummet, här har vi inte träffat någon alls förutom receptionisten samt några personer vi hejade på i trappan. I Bratislava kommer vi att ta in på ett trevligt vandrarhem igen där vi förhoppningsvis hittar samma trevliga stämning som i Hamburg!

Vårt rum. Det är alltid lika skönt att slänga av sig ryggsäcken och bara riva ut alla saker ;)

Det var som sagt inte alltid lätt att kommunicera, men efter lite blandande av engelska, tjeckiska, tyska samt många pilar och ringar lyckades receptionisten förklara för oss hur vi skulle ta oss till olika turistmål. Poäng till honom som försöker prata engelska så gott det går till skillnad från många andra! :)

You go this way, change here, walk from here and then you will find the church.

Lite old buildings and stuff:

En stor kyrka (och en stor grupp italienska turister) uppe vid Prague Castle.

The Petrin Lookout Tower, design direkt inspirerad av Eiffeltornet i Paris. Jag fick vandra upp själv eftersom Veronika redan hade varit uppe där vid ett tidigare Prag-besök.

Efter 300 trappsteg, 50 Kč fattigare, lite törstigare samt 60 meter högre upp nådde jag toppen på tornet. Där uppe fanns det en mycket vacker utsikt att skåda, och den kan jag absolut rekommendera till de som besöker Prag. Orkar man inte gå hela vägen kan man ta den slöa vägen upp, med hiss.

Utsikt över Prag med floden i mitten.

Allt detta turistande och höga värme gör att man blir ganska slut, så det är dags att avsluta det här inlägget nu. Imorgon spontanåker vi till Brno, också i Tjeckien, för att träffa en pokerkompis samt spendera natten där. I Brno är planen att guidas runt lite, både till platser och maträtter, tvätta upp våra kläder samt ta någon öl och kanske spela lite biljard. Det kommer att bli trevligt! Dagen efter det kommer resan att fortsätta mot Bratislava.

Hoppas ni har det bra i Sverige eller vart ni nu befinner er! Kommentera gärna också på inläggen! Är det något speciellt ni vill veta eller berätta?

5 kommentarer:

1. Underbart inlägg! Detaljerat och beskrivande. Ni verkar ha det super. Precis vad jag som jobbar i ett tokvarmt Stockholm vill veta ;-)

SvaraRadera
  2. Tor, Sigrid, Ragna och undertecknad hälsar från stranden och vi undrar alla om du har skaffat nya solglasögon. /Ulf

3. Hehe, skönt att det inte bara är här det är tokvarmt. Kul att du gillar inlägget! Fler bra inlägg är på gång.

Till alla badstrandare: nope, jag har inte skaffat nya solglasögon. Min keps används dock flitigt :) Hoppas ni också har saker på skallarna så ni inte bränner er! ;)

SvaraRadera
  4. Tack för de trevliga och vackra bilderna!
    Italien är mitt favoritland, men nackdelen är väl trängseln av turister på många orter. Till exempel rekommenderade några vänner att man ställer sig i kö till Sixtinska Kapellet i Rom kl åtta på morgonen. (De öppnar kl nio.) Efter din rapport får jag planera ett beök i Slovakien och Bratislava. Trevlig fortsättning! Hälsa Tor! Farfar.

5. Tack för att du läser och uppskattar bloggen! Vi är faktiskt i Neapel just nu, och har varit i Venedig och ROm. Blogginlägg kommer upp därifrån snart. Vi besökte bland annat Sixtinska Kapellet, och tack vare att vi tog en guidad tur fick vi gå före i kön. Dyrt men värt det! Bra idé att åka till Bratislava, det är en väldigt trevlig stad!