onsdag 20 februari 2013

Hanoi i Vietnam: Det sista inlägget från den här resan

Hej!

Det här blir mitt sista inlägg innan vi åker tillbaka till Korea.

Av någon anledning har vi inte tagit lika många bilder från Vietnam som från tidigare länder, även om det har funnits väldigt många intressanta saker att se här. Det kan bero på att vi redan har sett så mycket, och har blivit lite tröttare och lite mindre entusiastiska kanske. Eller ja, entusiastiska och vid gott humör är vi fortfarande. För er som undrar kan jag f.ö. berätta att jag och David har fungerat väldigt bra tillsammans under den här resan! Inga bråk och knappt några irritationer (jag kommer inte ens ihåg något särskilt irritationstillfälle). Men lite färre bilder har det blivit tyvärr.

Vietnam har dock varit intressant! De privatpersoner (icke-försäljare) som vi har pratat med, t.ex. på tågresan, har varit väldigt trevliga och snälla. De både berättade mycket om Vietnam samt bjöd oss på färsk mango och andra godsaker.

En lite jobbig sak kan dock vara alla försäljare av varor och tjänster som ständigt försöker lura oss på extra pengar. Vi blev aldrig lurade allvarligt dock. Det värsta som hände var att en kokosnötförsäljare en gång lyckades kränga på oss 2 kokosnötter för totalt $7, vilket är ett högre pris än vad vi borde ha betalat. (Han öppnade 2 kokosnötter och gav oss dem, utan att vi ville det, varefter vi var mer eller mindre tvungna att betala priset han satte.) Efter den lilla incidenten lärde vi oss dock att artigt tacka nej till gatuförsäljare, och då blir man oftast lämnad i fred.

Vill man köpa saker här gäller det att köpslå ganska kraftigt om priset, eftersom man ofta kan få ner det till halva eller en tredjedel av ursprungspriset. Argumentationerna om priser sker dock på ett vänligt sätt. Och ler man och är artig (vilket jag självklart är) kan det faktiskt vara en kul upplevelse! Till och med ursprungspriserna är väldigt låga, med västerländska mått mätt, vilket gör det hela ännu bättre.

Här kommer några av de bilder som vi faktiskt har tagit:

Tågresan

Eftersom vi åkte i ett lyxigare tåg kostade biljetterna ganska mycket, och vi gav nästan 700 kronor per person för att från Ho Chi Minh City till Hanoi. Resan varade dock i nästan 36 timmar. Den började runt 7 på kvällen, och 2 nätter senare anlände vi i Hanoi klockan 6 på morgonen. Trots den extremt långa tågresan blev jag aldrig särskilt uttråkad. Jag bloggade, snackade med medpassagerare, läste böcker, sov, åt, samt spelade vietnamesiska kortspel (som vi fick lära oss av de två vietnamesiska syskonen Hang och Hoang som sov i vår hytt). Utöver det spenderade jag min tid med att helt enkelt kolla ut genom fönstret, koppla av och mest i all allmänhet fundera på diverse saker. Vilket är bra skönt att göra ibland.

Jag väljer bilder till det föregående blogginlägget.

Passerar genom berg och förbi vatten.

Medpassagerare (liten pojke) vinkar till alla!

Småbarn vinkar tillbaka till tåget.

Vietnamesiskt kortspel med Hang och Hoang!

Hanoi

Mycket av vår tid i Hanoi har mest spenderats på att utforska de olika gatorna och butikerna i de gamla kvarteren i Hanoi. Ganska ofta utan kamera. Under 2 dagar och 1 natt åkte David även på en party-båt-resa som vandrarhemmet anordnar varje dag. Jag var dock inte särskilt sugen på att betala $100 för att supa på en båt och party-ö med andra västerlänningar och därför stannade jag i Hanoi istället, dock utan Davids kamera. Att inte åka på partyresan är absolut inget jag ångrar dock. Jag fick istället tid att i 3 dagar vandra runt och utforska Hanoi, oftast helt utan en plan. Detta i sin tur ledde mig till många intressanta saker och goda gatumatstånd. (Att gå runt både ensam och utan en plan är verkligen ett alternativ man bör överväga lite då och då. Man är helt fri att gå exakt dit man vill, och kan göra precis som man känner. Och äta vad man vill.)

Traditionell hatt som man ser överallt.

Nästan den enda turistiga sightseeingen vi gjorde i Hanoi: Ho Chi Minhs mausoleum.
Den godaste maträtten som vi testade måste nog vara Bún chả. Den består av risnudlar, grillat fläsk och sallad. Man doppar sedan nudlarna och salladen i köttsoppan innan man äter alltihop. Till detta kan man även välja till hemgjorda friterade vårrullar och lokal öl. Gott. Och på flera sätt faktiskt intressantare än t.ex. Pho, eftersom jag aldrig har testat den här rätten tidigare. En portion (med mer nudlar och sallad än vad man kan äta upp) får man för under 10 kronor. (Och då kan det t.o.m. vara dyrare än vad lokalbor betalar, eftersom vi är utlänningar.)
Grillat fläsk.

Fläsk, sallad och risnudlar.

Den sista bilden från resan. Den sista lunchen i Vietnam.  (Och det här är den sista bildtexten.)

Hejdå Sydostasien!

Oj, oj, oj. Det här är alltså slutet på min och Davids Sydostasienresa. På 25 dagar har vi hunnit landa i Kuala Lumpur i Malaysia, rest genom Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam, samt tagit oss hela vägen till Hanoi i norra Vietnam. Helt enligt vår plan. Faktiskt helt utan några problem alls. Vi tappade inte bort några saker, vi bråkade inte, vi blev aldrig betydligt scammade, vi blev inte magsjuka eller matförgiftade, vi missade inga tåg eller bussresor och resorna blev aldrig ens försenade. Helt otroligt. Sammanfattningsvis: Det har varit en bra resa!

Imorgon på morgonen lämnar vi Hanoi med flyg klockan 08:35. Resplanen är flyg CZ372 till Guangzhou i Kina (tar 1,5 timmar), 6 timmar väntetid där och sedan 3 timmar med CZ339 till Seoul. Både jag och David tycker faktiskt att det ska bli väldigt skönt att återvända till Korea!

Tack för att ni har följt mig genom den här resan. Vi ses i senare inlägg. Ha det bra!