söndag 25 juli 2010

Cannes: Spännande nätter i en dyr fin stad

God afton!

Nu är vi (för min del i alla fall) exakt halvvägs in i tågluffen vad det gäller antalet dagar. Tiden går fort! Som ni vet från förra inlägget ville vi åka till franska Cannes för att bada lite, efter ha misslyckats med det i Neapel. Vi begav oss alltså iväg från Neapel på förmiddagen på en tågresa som var planerad att ta runt 12 timmar. Först tåg till Milano, sedan tåg till Ventimiglia (vi hade aldrig hört talas om det stället, men fortfarande i Italien) och slutligen tåg till Cannes. Det var i alla fall planen. Problem uppstod dock när vi någonstans i Italien blev stillaståendes på en station, långt innan vi var framme i Ventimiglia. Först trodde vi att det bara var ett planerat stopp, men sen insåg vi att det var något annat på gång. Vi gick ut ur tåget och pratade med konduktören samt kollade på skyltarna. "Ritardo delay 45'" stod det, vilket senare ändrades till följande:
90 minuters försening!

Vi skulle alltså bli försenade med 90 minuter, vilket innebar problem för oss då vi ursprungligen skulle ha haft 30 minuter på oss att byta tåg i Ventimiglia. Tåget från Ventimiglia var nämligen det sista tåget för dagen. Väl framme i Ventimiglia fick vi höra att det skulle sättas in en buss istället, så allting var faktiskt lugnt. Hotellet vi hade bokat skulle ha sin reception öppen dygnet runt stod det på deras webbsida, vilket gör att det bara är att komma dit och hämta ut nycklarna. Trodde vi i alla fall. Efter en galen bussfärd (och en liten vilsen promenad i Cannes) kom vi fram till hotellet vid 4 på natten. Äntligen skulle vi få krypa ned i våra sängar! Ni kan ju dock gissa huruvida de öppnade eller inte när vi ringde på... Efter några minuters ringande på dörren och telefonen insåg vi att vi inte skulle bli insläppta den natten, trots vad som stod på hotellets webbsida och trots att vi hade betalat över 700 kronor för sängarna.

Kom igen då, öppna nu!

Trötta och hungriga begav vi oss istället till tågstationen som låg rakt över gatan för att köpa lite kex från Selecta-automaten och sitta ner ett tag. Som sällskap på stationen återfanns en alkoholiserad och pratglad amerikan, två svenska översminkade tjejer i korta kjolar, tre spännisar med sönderslagna näsor, en italiensk kille i en fin bil, en biffig italiensk säkerhetsvakt samt två svenska backpackers som vi mötte i Ventimiglia. Vi kunde dock inte göra annat än att skratta över det faktum att här satt vi, i det fina Cannes, mitt i natten, och tittade på huset som hade två sköna, men tomma, sängar. Sängar som vi hade betalat dyrt för. Det är kanske här andra blir sura, tappar humöret över att det går dåligt, men inte vi. Nog för att det är ganska mycket pengar bortkastade, att hotellet borde haft öppet, att vi antagligen borde har ringt och dubbelkollat samt att det inte är jättebekvämt att sitta på en tågstation mitt i natten, men vårt goda humör försvann inte. Det är mycket roligare att bara skratta över hur rolig situationen faktiskt var!

De följande 4 timmar innan hotellet öppnade spenderade vi med att först sitta vid stranden en stund:
Våra svenska backpackerkompisar som följde med från Ventimiglia samt jag.

Tor, varken jättepigg eller jätteimponerad av att jag drog en dryg blixt i ansiktet på honom. Dock glad i övrigt.

För att sedan hänga två timmar på kafeet som låg i samma byggnad som hotellet. Och när jag skriver hänga menar jag verkligen hänga. Hänga över borden.
Klockan var cirka 7 på morgonen, hotellet öppnade inte förrän en timme senare, och vi var ganska trötta efter en lång resa och en lång natt.

Klockan 8 öppnade slutligen hotellet, vi gick och la oss för att sova ikapp lite och våra kompisar åkte till Nice för att checka in på sitt hotell. Den långa jobbiga natten var över, och vi var äntligen på riktig i Cannes!

Cannes!

Cannes
Rummet var som de flesta tidigare rum. Ett ganska litet rum med en dubbelsäng och privat toa/dusch samt en liten balkong. Fräscht var det dock, och vi hade inget att klaga på. Mer intressant är dock själva Cannes!

Genast insåg vi att det var ganska stor skillnad på Cannes och vårt senaste ställe, Neapel. I Cannes är husen är fräschare och finare, folk kör inte som totala idioter, det finns fler dyra märkesbutiker och framförallt; stranden är stor och fin!
Vi spenderade några sköna timmar varje dag med att sola, bada och bara koppla av vid stranden.
Palmer, varmt vatten och mycket folk. Precis som en riktig strand ska vara!

Vill man inte bara ligga vid stranden kan man t.ex besöka hamnen och titta på alla enorma lyxyachtar. Detta är den största yacht jag har sett i hela mitt liv:
En trevånings lyxyacht (som efter lite googlande) visade sig vara till salu för 45 miljoner euro. Man kanske borde slå till!
 Den har till och med en helikopterplatta!

Vill man inte titta på båtar kan man t.ex besöka huset där filmfestivalen i Cannes går av stapeln, eller i alla fall gå runt utanför. Överallt fanns dessa skådisskyltar där man kan fota sina kompisar:
Jag fotar en okänd fotograf som fotar en annan (för mig) okänd människa bredvid en inte helt okänd skådespelare.

Eller varför inte posera lite på röda mattan?
En hel grupp okända människor på röda mattan! Paparazzifotografen Osvald kommer att kunna sälja de här bilderna dyrt! ;)

På natten kan man också sitta vid vattnet och titta ut över staden och vattnet.
Cannes at night!

Eller titta på båtarna igen.
Jag, Alex och Rickard (svenska killarna som kom på besök från Nice) beundrar båtarna på kvällen

Sammanfattningsvis var Cannes dyrt men fint. Både jag och Tor trivdes här mer än i det galna Neapel, vilket gjorde att vi sammanlagt stannade här 3 i nätter. För de som gillar shopping finns det många dyra märkesbutiker, men vi nöjde oss med att bara vandra runt och titta, bada på stranden, äta glass och äta på restaurang. Det var skönt att bara koppla av lite!

Nästa inlägg kommer att handla om resan till Basel samt besöket där. Vi rör oss norrut igen med exakt två veckors restid kvar. Dock har vi så många ställen vi vill besöka (och tiden flyger iväg) så vi tror inte att det kommer att vara några problem med att använda upp den här tiden.

Jag har två minuters internettid kvar, ingen tid för att korrekturläsa direkt. Hoppas inlägget är bra ändå! :)

Ha det bra!

4 kommentarer:

1. Det var en otursförföjd resa till Le Cote d´Azure (Asurkusten) Bra gjort av er att inte tappa humöret och bli sura utan skratta åt eländet. Sen var det tur att ni var i ett varmt land och kunde sitta på stranden en stund. Här har värmen förbytts till svalka. I natt hade vi 10 grader i Norrköping, så det gällde att krypa under filten. Jag kopplade på elvärmen temporärt idag. Ventimiglia betyder tjugo mil, men vilken sorts mil? Kanske från Genua? V. är gränsstationen mellan
    Italien och Frankrike enligt uppslagsboken.
    Jag önskar er en trevlig fortsättning på resan. Utan tågförseningar! Det var ett intressant reportage och bra bilder. Hej då!

SvaraRadera
  2. Heh, vi har haft lite otur, men resan är riktigt skön och rolig ändå. Glada är vi också! Man lär sig verkligen att hantera jobbiga situationer och sånt man inte kan påverka själv, vilket bara känns utvecklande.

Vi är i Basel nu (kommer ett inlägg snart) och här är det kallast hittills på resan. Vi frös faktiskt när vi var ute, vilket vi inte har varit vana vid tidigare.

Intressant det där med Ventimiglia, jag undrar också vilken sorts mil och från vart. Det kanske man kan ta reda på någonstans

Tack så mycket! Det uppskattas verkligen att du tycker det är intressant och fina bilder!

Ha det bra!

SvaraRadera
  3. Illustrerande bilder och målande skrivet och berättat om erat strapatser och äventyr. Världen krymper när kan sitta på en sandstrand på Fårö och följa er tågluff i Europa dag för dag. Det är verkligen jätteroligt för oss alla! Här hade vi ett otroligt lågtryck över oss i helgen med 119 mm regn under natten mellan lördag och söndag och åska i ca fem timmar. Tält och vi campare stod pall. Under söndagen var det i stället blåsten från hell. Tälsten klarade det också. Idag måndag lugnt och stilla igen.

Ha det fortsatt bra och hälsa Sören!

Kram!

SvaraRadera
  4. Kul att ni gillar det! Som med alla "dagböcker" kommer det även att vara kul att titta tillbaka på senare för mig också. Jag kommer knappt ihåg sakerna jag skrev om i Hamburg till exempel...

Schysst att ni klarar allt regn och blåst. Här i Basel regnade det för andra gången på mig på hela den här resan, men det är bara uppfriskande. Har varit så otroligt varmt hela tiden annars... Att tälta låter faktiskt väldigt skönt och nästa sommar hänger jag gärna på om det stämmer med planeringar och så.

Ha det bra där borta. Låt inte regnet och blåsten påverka det goda humöret!

Sören hälsar tillbaka förresten.