onsdag 21 juli 2010

Rom: Mäktiga byggnader och god pizza

Hej på er!

Från förra inlägget, vilket utspelade sig i Venedig, har vi hunnit ta oss till Rom. Resan tog 7.5h med natt och vi bestämde oss för att åka nattåg för att spara in på boendekostnaderna lite. En sittplats på nattåget kostade €3 vilket är betydligt mindre än vad ett vandrarhem kostar i Rom. Nattåget var både skönt och obekvämt. Det var skönt eftersom vi sov nästan hela resan vilket gjorde det till en snabb resa, men att sitta och sova var faktiskt inte helt skönt en hel natt. Man hade kunnat betala för en sängplats vilka gick för €31, men då kan man lika gärna sova på vandrarhem...

Klockan 7 på morgonen anlände vi till Rom och det första vi gjorde var att söka upp vandrarhemmet vi skulle bo på. När vi kom fram till vandrarhemmet (ganska shady ställe förresten, typ 8 hotell/vandrarhem inklämda i samma byggnad) visade det sig att vår reservation för två nätter inte hade gått igenom, eftersom de tydligen var fullbokade. Efter lite fixande kunde vi dock få första natten här och sen skulle de försöka flytta oss till något annat rum. Detta gjorde dock att vi senare bestämde oss för att bara sova en natt här och sedan åka vidare till nästa stad på kvällen efter. Detta ger oss trots allt två hela turistdagar i staden vilket bör räcka.

Receptionisten försöker lösa situationen med hjälp av sin manager.

Vårt "vandrarhem" var för övrigt mer som ett riktigt hotell. Vi hade faktiskt bokat ett rum med två sängar, men eftersom vi blev omflyttade fick vi nöja oss med en dubbelsäng. Rummet annars var fräscht och schysst, så vi
klagar inte.

Tor äter en croissant. Han får hålla sig till sin sida av sängen om han tänker smula!

Colosseum
Eftersom vi var i Rom på morgonen kunde vi direkt åka ner på stan och göra vad vi vill. Varför inte börja med t.ex Colosseum? Vi har velat se Colosseum ganska länge och nu har vi chansen!

Lets go there! Lets go to Colosseum!

Väl framme vid Colosseum insåg vi att det var väldigt långa köer, men dessa avhjälptes ganska snabbt genom att ta en guidad tur. Med en guidad tur går man direkt förbi den långa kön samt får information om Colosseum också vilket är intressant. Då går Colosseum helt plötsligt från en stor (cool och mäktig) stenbyggnad till en stenbyggnad med historia. Den guidade turen var riktigt intressant! Visste ni t.ex. att alla små hål som finns i Colosseum är från när det rådde metallbrist i Rom och folket hackade ut metallstängerna som stagade upp stenbyggnaden?

Vår guide drar Colosseums historia:

"Där borta var arbetarnas sittplatser"

Det är svårt att på bild visa hur stor Colosseum faktiskt är, men om ni lyckas se de (små) människorna på den här bilden kan ni ana hur stor det faktiskt är.

Stor byggnad, små människor!

Givetvis var vi även tvungna att få med en gruppbild från Colosseum. Det var bara att gå upp till någon människa som också har en systemkamera och dra standardfrågan "Excuse me, could you take a picture of me and my brother?" och sen peka lite snällt på min kamera. Alla jag har frågat hittills har ställt upp på det!

Tor till vänster, Osvald till höger. Eller nej, vänta lite, hur var det nu igen?

Efter Colosseumbesöket tog vi en liten sväng till Spanska Trappan. I bakgrunden syns en kyrka som ligger vid slutet av trappan. Japp; Spanska Trappan ligger i Rom!

"Upp och posa framför kameran nu!"

Förutom Colosseum och Spanska Trappan vandrade vi runt nere längs shoppinggatorna och kollade runt samt köpte glass och till slut middag. Detta räckte gott och väl för att fylla den dagen och nöjda begav vi oss mot vårt hotellrum för att ladda inför morgondagen. Gissa vad vi tänkte göra dagen efter!

Vatikanstaten, Peterskyrkan och Sixtinska Kapellet
Dagen efter vårt Colosseumbesök var det dags att besöka Vatikanstaten med allt vad det inkluderar. Här hoppade vi också på en guidad tur bara för att slippa alla köer samt för att få höra lite fakta om allting. Köerna var för övrigt de utan tvekan längsta köer som jag någonsin har sett i hela mitt liv. Vi gick och gick och gick för att gå om alla, och folk köade i tre kvarter ner. Enjoy allt köande i solen önskar vi!

Först började vi med en liten introduktionsstund framför Petersplatsen och Peterskyrkan, officiellt inne på Vatikanstatens territorium med andra lagar och allt vad det innebär.

Schweiziska vakter utanför Peterskyrkan. Fina dräkter!

Vi poserar framför världens största kyrka. (Det är lite omtvistat om det faktiskt är världens största, men låt oss säga det. Jag vill ha stått framför världens största kyrka!)

Efter introduktionen framför kyrkan bar det av in till Vatikanmuseerna. Inne där kunde man se alla möjliga coola gamla skulpturer och målningar, bland annat från Michelangelo, da Vinci och andra.

Den enda bronsstatyn som finns kvar. Alla andra är nersmälta sedan metallbristen som rådde för ett antal hundra år sedan.

En freskomålning i taket som trots att den ser 3-dimensionell ut faktiskt är helt plan.

Rundturen inne i Vatikanmuseerna går också igenom Sixtinska Kapellet. Trots det foto- och pratförbud som rådde där inne passade jag på att knäppa några bilder. "Alla andra gjorde ju också det!"

I bakgrunden ser vi "Yttersta domen" av Michelangelo.

Efter det Sixtinska Kapellet fanns det bara en plats som återstod att besöka; Peterskyrkan!

Innan Peterskyrkan behövde vi dock fylla på våra vattenflaskor.

Mmmm, heligt vatten! Eller jag, helt vanligt dricksvatten...

Peterskyrkan är en stor stor och fin kyrka. Mycket folk och mycket intressant att titta på. Svalt och skönt var det också där inne.

Efter den här dagens långa turistande (den guidade turen tog över 4 timmar) avrundade vi dagen med en god italiensk pizza innan det var dags för tåg till nästa stad. Nästa blev nämligen... Neapel! Mer om Neapel återfinner ni i nästa inlägg.

Den avslutande pizzan.

Ha en bra dag önskar vi från Italien!

7 kommentarer:

1. Härliga inlägg från Italien! Lycka till i Neapel, akta er för Camorran och småbuset, det är inte på skoj. Men ni måste se Herculaneum och/eller det mer kända Pompeji. http://sv.wikipedia.org/wiki/Herculaneum. Jag sitter på jobbet i ett par dagar och trivs rätt bra med det som omväxling. Ska dra en löprunda på lunchen, hur går det för er... ;-)

SvaraRadera
  2. Jättebra inlägg om Rom! Och fina bilder, som vanligt. Utfärdar härmed en varning för Neapel.
    Gör beöket kort och deltag i en sightseeingvandring. --Staden är känd för väskryckare som åker omkring på moped och snabbt och skickligt kapar åt sig kameror etc: Alltså dölj kameran, när du inte fotar. De skär av remmar till väskor och ryggsäckar och är sen som uppslukade av jorden. Själv bodde jag några dagar i Sorrento, en vacker stad söder om Neapel, varifrån man gör utflykter till Capri och Amalfikusten. Mycket naturskönt. Pompeji är intressant. Ligger norr om Neapel.Sköt om er!

3. Vesuvius utbrott 1944 i en dramatisk dokumentär: http://www.youtube.com/watch?v=1bsmv6PyKs0

SvaraRadera
  4. Pompeji begravdes i vulkanaska vid Vesuvius utbrott år 79 e. Kr. Utgrävningarna visar hur folk levde på den tiden.

5. @Pappa Jo, kan tänka mig att det är skönt att komma tillbaka till vardagen, det brukar kunna vara så. Besöket i Neapel gick bra, och jag petar upp ett inlägg ikväll. Vi har helt ärligt inte sprungit särskilt mycket alls, men vi har i alla fall övervägt det! Ska försöka få till något någon morgon då det inte är så varmt.

@Stig Tack! Jo, vi läste på nätet att det var ganska mycket brott i Neapel. Jag skyddade kameran så gott det gick, och på de två nätter vi sov i Neapel var det ingen som lyckades stjäla den. Kul att du också har varit i närheten! Vi övervägde att åka till Pompeji, men det blev inte av den här gången. Nästa gång jag/vi åker till Neapel är ett Pompejibesök givet! Mer om detta i inlägget som kommer upp ikväll.

SvaraRadera
  6. Jättefina bilder :-) Roligt att ni har varit i de ställen vi har snackat om i skolan, Peterskyrkan och Colosseum.
    Ta hand om er!

7. Tack Ragna! Spännande att ni har pratat om de här ställena, då vet du redan saker om dem inför dagen du kanske åker hit!

Hoppas allt är bra hemma och ta hand om dig också!